loader image

اثر پاندمی کرونا بر بخش بالادستی و پایین‌دستی نفت

تبعات منفی شیوع این بیماری بر اقتصاد جهانی تاحدی بوده است که از آن به‌عنوان بحران اقتصادی[۱]، نه رکود[۲]، یاد می‌شود. این بحران اقتصادی طبیعتاً دامن بازار انرژی را هم گرفته است. شیوع بیماری کرونا و اقدامات محدودکننده‌ای که برای مقابله با آن اتخاذ شد منجر گردید تا تمام بازارها بویژه بازار انرژی با شوک شدید در سمت تقاضا از سوی مصرف‌کننده مواجه شود.

در بازار انرژی، نفت شاهد شدیدترین افت تقاضا بود. طبق پیش‌بینی اکثر نهادها، متوسط تقاضای نفت در سال ۲۰۲۰ بین ۵ تا ۱۱ م ب د ر کاهش خواهد یافت. طبق پیش‌بینی‌ها، اوج کاهش تقاضای نفت در ماه آوریل و بیش از ۲۰ م ب د ر خواهد بود. با کاهش فعالیت‌های صنعتی، تقاضای گاز نیز کاهش خواهد یافت. گرچه پیش‌بینی دقیقی در این مورد صورت نگرفته است اما به‌نظر می‌رسد تقاضای گاز مانند تقاضای نفت شرایط بحرانی پیدا نخواهد کرد. حتی پیش‌بینی‌ها حاکی از آنست که تقاضای ال ان جی در سال ۲۰۲۰ با رشد ۴ درصدی هم مواجه شود. در بخش پالایشگاهی بیشترین فشار بر روی سوخت بنزین و سوخت جت خواهد بود. تاکنون قیمت سوخت جت حدود ۶۱ درصد کاهش داشته و حاشیۀ سود تولید آن نیز بسیار پایین و در برخی نقاط جهان حتی منفی است. قیمت  بنزین نیز باتوجه به افت قیمت نفت و افت تقاضا در نتیجۀ محدودیت‌های موجود در رفت‌وآمد در اکثر نقاط دنیا کاهش یافته ‌است. تأثیر بحران کرونا در بخش‌های مختلف زنجیرۀ ارزش پتروشیمی متفاوت است. در کوتاه مدت به‌نظر می‌رسد باتوجه به افزایش فعالیت بخش پزشکی و رونق خدمات مربوط به ارسال و بسته‌بندی کالا مصرف مواد شیمیایی مورداستفاده در این دو حوزه مانند اتیلن و پلی‌پروپیلن افزایش یابد. اما تقاضای محصولات پتروشیمی در سایر بخش‌هایی که عمدتاً مصرف‌کنندۀ پلیمر هستند، ازجمله بخش خودروسازی و ساخت و ساز، با افت شدیدی روبرو خواهند شد.

در این گزارش به بررسی بازارهای نفت، گاز، ال ان جی ولی برخی از فروارده‌های نفتی و پتروشیمی و فرصت‌ها و. چالش‌های ایران در مواجه با بحران به‌وجود آمده پرداخته شده است.

[۱] Depression

[۲] Recession

خلاصه:

خلاصه‌ای ثبت نشده است.

برچسب‌ها:

دسته‌ها:

دریافت فایل پیوست:

برای دسترسی به فایل پیوست وارد حساب کاربری خود شوید. 
برای دسترسی به گزارش حاضر و مطالعه آن با ما تماس بگیرید. 
تعداد صفحات: 28 صفحه
حجم فایل: 1 مگابایت
پیشنهاد برای مطالعه:

مطالب مرتبط:

نظرات کاربران:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خلاصه:

خلاصه‌ای ثبت نشده است.

برچسب‌ها:

دسته‌ها:

دریافت فایل پیوست:

برای دسترسی به فایل پیوست وارد حساب کاربری خود شوید. 
برای دسترسی به گزارش حاضر و مطالعه آن با ما تماس بگیرید. 
تعداد صفحات: 28 صفحه
حجم فایل: 1 مگابایت
پیشنهاد برای مطالعه: