loader image

شورای عالی انرژی

.

دکتر محمد نوروزی

رئیس دفتر مطالعات دانشگاه امام صادق (ع)

15 تیر 1399

در کشور ما شورای عالی انرژی به این منظور به وجود آمد (از سال 1342 به گونه ای در دستور کار بوده است تا در نهایت در قانون برنامه سوم توسعه اجرایی شد.) با اینکه برای این شورا شان حکمرانان های تعریف شده است و از نظر ترکیب اعضا نیز عالی می باشد اما این شورا در عمل با مشکلات زیادی مواجه است و اشکالاتی زیادی برای آن تعریف شده است از مهم ترین این اشکالات :عدم تشکیل جلسات منظم می‌باشد.

خلاصه‌ای از جلسه پخش زنده:

جلسه پنجم از مجموعه جلسات زنده اندیشکده حکمرانی انرژی به بحث “نقش فناوری‌های نوین در زیست بوم جهانی انرژی” اختصاص داشت. نوروزی به عنوان کارشناس مدعو این جلسه ابتدا بحثی از اطلاعات نامتقارن را به میان آورد و درآن اشاره کرد که اطلاعات نامتقارن به­عبارتی محدود­­سازی عوامل اقتصادی را به دنبال دارد. وی ناظر به همین مسئله ادبیاتی را مطرح کرد که تحت عنوان هزینه-مبادله شناخته شده­است.

این جلسه با معرفی سازوکارهای مبادلات همپا ادامه یافت تا اینکه به بحث اصلی آن یعنی کاربرد این فناوری در بخش انرژی رسید. ایشان با اشاره به اینکه فناوری­های نوین در زیست بوم خود حائز اهمیت می­شوند، 5 کاربرد اساسی این فناوری در بخش انرژی را بر شمرد که مختصرا بدین شرح است:

۱- یکپارچگی و دیجیتال سازی فرایندها که ضمن به ارمغان آوردن شفافیت برای کنشگران، رفع مسئله عملکرد جزیره­ای کنشگران را تحت شعاع قرار می­دهد.

۲- حذف واسطه­ها و خودکارسازی فرایندها که در این چارچوب رمزارزها در بستر فناوری بلاکچین معرفی می­شوند و پلتفرمی را برای پرداخت­ها فراهم می­کنند.

۳- ارتقا ظرفیت­های انتقال و یکپارچگی داده­ها که منجر به برقراری ارتباط میان تجهیزات هوشمند این پایگاه داده می‌شود.

۴- تامین مالی که در قالب استارت آپ­ها با این تفاوت که به صورت غیر متمرکز اداره می­شوند و کلیه فرایند های پرداخت و مبادلات، همه در چارچوب زنجیره بلوکی ارائه می­شوند.

۵- بخش قراردادی که در قالب قراردادهای هوشمند

وی نکات پایانی خود را با بیان کارهای عملیاتی این حوزه تکمیل کرد و اظهار داشت: در جهان ۱۴۰ پروژه  بلاکچین را در بخش انرژی کاربردی سازی کرده­اند که خروجی این­ها در قالب نوعی بورس غیرمتمرکز انرژی ارائه شده­است.

کلید واژه: بلاک چین، زیست بوم فناوری، انرژی