loader image

سرمایه گذاری چین در بخش انرژی دنیا(با نگاهی به قرار داد احتمالی ۲۵ ساله ایران-چین)

.

دکتر مجید رئوفی

دکتری سیاستگذاری انرژی

۳۱ تیر ۱۳۹۹

ششمین جلسه از مجموعه جلسات زنده اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران به منظور بررسی سرمایه گذاری چین در بخش انرژی دنیا(با نگاهی به قرار داد احتمالی ۲۵ ساله ایران-چین) انجام گردید.

خلاصه‌ای از جلسه پخش زنده:

ششمین جلسه از مجموعه جلسات زنده اینستاگرامی اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران با بررسی وضعیت فعلی چین آغاز شد. دکتر رئوفی با اشاره به اینکه چین یکی از بزرگ­ترین اقتصادهای دنیا است  اظهار داشتند:« امروزه چین یکی از بزرگ­ترین تقاضا کنندگان نفت و گاز در دنیا می­باشد و پرمصرف­ترین کشور در بخش ذغال­سنگ است اما با این­وجود مصرف چین از ذغال­سنگ به سمت گاز رو به گسترش است و همین فرصتی برای کشور خودمان به عنوان دومین دارنده گاز جهان فراهم کرده­است.»

ایشان در ادامه ابتکار طرح کمربندی با عنوان «یک کمربند-یک جاده» که دور کره زمین را طی میکند و از چین شروع میشود و سپس آسیا، اروپا و بخش­هایی از آفریقا و قاره آمریکا را طی می­کند و دوباره به چین می­رسد را مورد بررسی قرار دادند.

در پایان این بحث ایشان ضمن بررسی روابط چین با همسایه­های ایران، به بحث قرارداد 25 ساله ایران و چین رسیدند و آن را اینگونه مورد ارزیابی قراردادند: «با توجه به اینکه اکنون چین با ۷۸ کشور و ۵ سازمان تحت عناوین مختلف در توافق است این  قرارداد احتمالی در آینده به نفع ما می­باشد. زیرا مزایای نسبی ما می­تواند تقاضاهای چین را برطرف کند و برعکس. آنچه مشخص است این است که نفت در دهه­های آینده ارزش فعلی خود را از دست میدهد و لذا هرچقدر تولید ما اکنون بیشتر شود به نفع ما خواهد بود.