loader image

بررسی نقش پتروپالایشگاه ها در بی اثر کردن تحریم‌ها

.

دکتر مهدی نعمتی

کارشناس ارشد حوزه انرژی

22 تیرماه 1399

جلسه سوم از مجموعه جلسات زنده اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران با این هدف که چگونه می‌توان از نفت خام در مسیر توسعه عادلانه کشور استفاده کرد،با حضور آقای دکتر مهدی نعمتی برگزار شد.

خلاصه‌ای از جلسه پخش زنده:

جلسه سوم از مجموعه جلسات زنده اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران با این هدف که چگونه می‌توان از نفت خام در مسیر توسعه عادلانه کشور استفاده کرد، آغاز شد. دکتر مهدی نعمتی ابتدا اصول موضوعه‌هایی را به استناد اسناد بالادستی نظام مطرح کردند که از جمله آن می‌توان به: ۱- خام فروشی به صرفه نمی‌باشد و نفع در فروش محصولات با ارزش افزوده بالاتر است.
۲- حوزه پالایش باید خصوصی باشد (طبق اصل ۴۴)
۳- پالایشگاه¬های فعلی موفق به جذب بخش خصوصی نبودند که این مسئله نشانگر این است که سیاست¬گذاری و حکمرانی صنعت پالایش نیاز به باز طراحی دارد.

در ادامه ایشان به بررسی جایگاه ایران در صنعت پتروپالایشگاه پرداختند و اظهار داشتند که سیاست‌گذاری در این صنعت باید به ابعاد مختلفی توجه کند که از مهمترین آنها گره زدن منافع ملی به قیمت نفت خام و تحریم‌هاست. ایشان سپس به این سئوال پاسخ دادند که آیا نفت حوزه اقتصادی است؟ در نظر ایشان اینکه نفت حوزه اقتصادی نباشد حرفی کاملاً غلطی است و موید آن این است که کشورهایی که در این حوزه حضور جدی دارند از پیشرفته‌ترین کشورها مثل آمریکا، روسیه و چین می¬باشند و هر کشوری متناسب با پتانسیل خود می‌تواند انواع پالایشگاه‌های کوچک، متوسط و بزرگ را احداث کند .