loader image

آموزش و پژوهش در حوزه‌های غیر فنی نفت و گاز

.

دکتر فاضل مریدی فریمانی

(استادیار دانشگاه شهید بهشتی)

۲۶ مردادماه ۱۳۹۹

در این جلسه آقای دکتر فریمانی ابتدا به این موضوع پرداختند که مباحث غیرفنی نفت و گاز چندان رایج نمی‌باشند و اقداماتی برای جا انداختن این حوزه در حال انجام است. وی به این بررسی واژگان غیرفنی در این ادبیات پرداختند و اشاره کردند که منظور از غیرفنی به طور کلی آموزش­های حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز، مدیریت نفت و گاز و در حوزه علوم سیاسی روابط بین­‌الملل نفت و گاز می­‌باشد.

خلاصه‌ای از جلسه پخش زنده:

جلسه سیزدهم اندیشکده حکمرانی انرژی و منابع ایران با حضور دکتر فریمانی برگزار شد. وی ابتدا به این موضوع پرداختند که مباحث غیرفنی نفت و گاز چندان رایج نمی‌باشند و اقداماتی برای جا انداختن این حوزه در حال انجام است.

وی به این بررسی واژگان غیرفنی در این ادبیات پرداختند و اشاره کردند که منظور از غیرفنی به طور کلی آموزش­های حقوق نفت و گاز، اقتصاد نفت و گاز، مدیریت نفت و گاز و در حوزه علوم سیاسی روابط بین­‌الملل نفت و گاز می­باشد.

ایشان در ادامه با اشاره به تاریخچه دانشگاه صنعت نفت بیان کردند که در حوزه فنی نفت و گاز غیر از دانشگاه نفت، دانشگاه­های متعدد دیگری مثل تهران، شریف، امیرکبیر و فروسی مشهد وجود دارد.

عقب ماندگی ­های کشور ما در حوزه غیر فنی نفت گاز شامل یک دوره عقب ماندگی تاریخی و کمبود دانشگاه­هایی که به این مباحث می­پردازند، می‌باشد.

وی در پایان به بررسی رشته مدیریت قراردادهای نفت و گاز پرداختند که به نظر ایشان این رشته بهتر بود در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می­شد تا دکترا. چراکه تمرکز بر دکترا آسیب­‌هایی را به دنبال دارد مثل اینکه سطح توقع کسی که  دکتری می‌­خواند بیشتر است درحالی که ما نیاز به افرادی داریم که به قولی آچار به دست و عملیاتی باشند.